l CD: Piosenki w nowych aranżacjach

  1. Grunt to rodzinka
    ("Na Czerniakowskiej numer jeden...")
    Komp.: nieznany / Autor tekstu: nieznany
  2. Choć z kieszeni znikła flota...
    Komp.: nieznany / Autor tekstu: nieznany
  3. U Bronki wstawa...
    [Zabawa na Czerniakowskiej]

    Komp.: nieznany / Autor tekstu: nieznany
  4. Wyznanie skruszonego ochlapusa
    ("Komu dzwonią, temu dzwonią...")
    Komp.: nieznany / Autor tekstu: nieznany
  5. Święta u Fredka Sztachety [Święta u Sztachetów]
    ("Były święta u Sztachetów... ")
    Komp.: Stanisław Cyja / Autor tekstu: Wuka
  6. Kaziu nie bądź kiep...
    Komp.: nieznany / Autor tekstu: nieznany
  7. Rum Helka
    ("Na Wolskiej 'Pod Kogutem'...")
    Komp.: nieznany / Autor tekstu: nieznany.
  8. Gienio Piekutoszczak
    ("Gdy Gienio Piekutoszczak na kontrabasie gra...")
    Komp.: nieznany / Autor tekstu: nieznany
  9. Bujaj się Fela
    Komp.: Tadeusz Kwieciński
    Autor tekstu: Stefan Wiechecki (Wiech). A. Antoniewicz
  10. Niech żyje wojna
    ("Ojczyzna bez żołnierza to jak bez miecza kat...")
    Komp.: nieznany / Autor tekstu: nieznany
  11. Siekiera, motyka...
    Komp.: nieznany / Autor tekstu: nieznany
  12. Z szacunkiem, panie Feluś...
    Komp.: W. Podolski / Autor tekstu: Henryk Kotarski
  13. Ballada o Felku. Zdankiewiczu
    Komp.: nieznany / Autor tekstu: nieznany
  14. Nie masz cwaniaka nad Warszawiaka
    Komp.: Stanisław Grzesiuk
    Autor tekstu: Stefan Wiechecki (Wiech)
  15. Bal na Gnojnej
    Komp.: Tanny Cordon
    Autor tekslu: Julian Krzewiński, Leopold Brodziński
  16. Stanisław Grzesiuk - wiązanka utworów
    * Nie masz cwaniaka nad Warszawiaka * Bujaj się Fela * Rum Helka * Grunt to rodzinka * Ballada o Felku Zdankiewiczu * Bal na Gnojnej

    W nagraniach udział wzięli:
    Jurek Suchocki - instrumenty klawiszowe, programowanie instrumentów midi
    Andrzej Kleszczewski - gitara
    Florian Ciborowski - banjo, mandolina
    Andrzej Staniewicz - skrzypce
    Marek Bychawski - trąbka
    Mariusz "Fazi" Mielczarek - saksofon
    Producent muzyczny, aranżacje - Jurek Suchocki
    Przygotowanie materiałów archiwalnych - Jurek Suchocki i Grzegorz Piwkowski (High - End Audio)
    Mix "Wiązanki..." - Robert Kalicki i Krzysztof Czub w Drop Off Studio - Warszawa
    Realizacja, mix, pre-mastering Krzysztof Czub w Drop Off Studio - Warszawa
    Mastering - Julita Emanuiłow - CD Accord A&R Universal Music Polska - Wiesław Pieregorółka

2 CD: Piosenki w wersji oryginalnej

Nagrania archiwalne Polskiego Radia /nagrania studyjne/ wykorzystane pierwszy na antenie PR w audycjach z udziałem Stanisława Grzesiuka w latach 1959-1962
1959 - piosenka "Kaziu nic bądź kiep"
1960 - piosenka "Felek Zdankiewicz"
1962 - pozostałe piosenki
  1. W Saskim Ogrodzie... [Kuplety warszawskie]
    Komp.: Władysław Dan / Autor tekstu: Aleksander Jellin
  2. Z szacunkiem, panie Feluś...
    Komp.: W. Podolski / Autor tekstu: Henryk Kotarski
  3. Bal na Gnojnej
    Komp.: Fanny Gordon / Autor tekstu: Julian Krzewiński, Leopold Brodziński
  4. Apaszem Stasiek był...
    Komp.: Jakub Kagan / Autor tekstu: nieznany
  5. U cioci na imieninach
    Komp.: Bolesław Mucman / Autor tekstu: Andrzej Włast
  6. Ciężka jest człowiecza dola...
    Komp.: nieznany / Autor tekstu: nieznany
  7. Muzykalna rodzinka
    ("Ma rodzinka oryginalna...") Komp.: nieznany / Autor tekstu: nieznany
  8. Nie masz cwaniaka nad warszawiaka
    Komp.: Stanisław Grzesiuk / Autor tekstu: Stelan Wiechecki (Wiech)
  9. Posłuchajcie ludzie...
    ("Dnia pierwszego września...")
    Komp.: nieznany / Autor tekstu: nieznany
  10. Teraz jest wojna
    ("Na dworze jest mrok...")
    Komp.: nieznany / Autor tekstu: nieznany
  11. Zmarł na Pawiaku...
    Komp.: nieznany / Autor tekstu: nieznany
  12. Siekiera, motyka...
    Kornp.: nieznany / Autor tekstu: nieznany
  13. Apasz - parodia piosenki "Złota pantera"
    ("Syn ulicy, przeklęty apasz zbój...")
    Komp.: Jakub Kagan / Autor tekstu: nieznany
  14. Ja czekam pod bramą...
    Komp.: B. Goben / Autor tekstu: Henryk Kotarski
  15. Czabak
    ("Raz Czabak z rana w więziennej celi...")
    Komp.: Jan Bronisz / Autor tekstu: nieznany
  16. Czarna Mańka
    Komp.: Feliks Halpern / Autor tekstu: Czesław Gumkowski
  17. Dlaczego właśnie ja? [Fredzio]
    ("Idę nocą, smutny młodzian...")
    Komp.: Władysław Dan / Autor tekstu: Aleksander Jellin
  18. Ballada o Felku Zdankiewiczu
    Komp.: nieznany / Autor tekstu: nieznany
  19. Antek [Los bandyty - przedmiejski moralitet]
    ("Ja tutaj w tym syrenim grodzie urodziłem się...")
    Komp.: nieznany / Autor tekstu: Józef Aleksandrowicz
  20. Tango grajcie mi [Tango szemrane]
    ("Gdy zapada na przedmieścia mrok...")
    Komp.: Wiktor Krupiński / Autor tekstu: St. Felix
  21. Fabrykantka
    Komp.: nieznany / Autor tekstu: nieznany
  22. Noc ciemna i zimna... [Dwunasta wybiła; Więzienie]
    Komp.: nieznany / Autor tekstu: nieznany
  23. Wyznanie skruszonego ochlapusa
    ("Komu dzwonią, temu dzwonią...")
    Komp.: nieznany / Autor tekstu: nieznany
  24. Piekutoszczak, Feluś i ja
    ("W zrujnowanym lokalu na Woli...")
    Komp.: Tadeusz Kwieciński / Autor tekstu: Stefan Wiechecki (Wiech), A. Antoniewicz
  25. Bujaj się Fela
    ("Na Targówku szwagra zięć ulica Mokra numer pięć...")
    Komp.: Tadeusz Kwieciński / Autor tekstu: Stefan Wiechecki (Wiech), A. Antoniewicz
Dziękujemy Panu Markowi Grzesiukowi za udostępnienie zdjęć z archiwum rodzinnego.
Projekt graficzny: studio@vanart.com.pl
Product manager: Iwona Thierry
Produkcja: Universal Music Polska

Fragment tekstu z okładek do prezentowanych krążków:

Oddajemy w Państwa ręce niezwykle wydawnictwo - dwupłytowy album z piosenkami Stanistawa Grzesiuka. Jego niezwykłość polega na tym, że o ile na jednej z płyt usłyszymy znane, oryginalne nagrania Grzesiuka, oczywiście po pewnych zabiegach (odszumienie, remastering), o tyle druga płyta zawiera utwory w tym samym wykonaniu, ale z dodaniem nowych aranżacji - współcześnie nagranych instrumentów naśladujących brzmienie dawnych kapel podwórkowych. Mamy nadzieję, że ten zabieg pozwoli odnaleźć nowe wartości w znanych od pokoleń piosenkach; że urozmaici ich brzmienie, nie gubiąc jednocześnie nastroju charakterystycznego dla warszawskiej ulicy tamtych lat.

Stanisław Grzesiuk urodził się 6 maja 1918 roku w Małkowie w powiecie Chełm Lubelski. W 1920 roku jego rodzice przenieśli się do Warszawy, na ulicę Tatrzańską na Czerniakowie. Tutaj wychowywał się przyszły bard tej dzielnicy. Słuchał ballad o Czarnej Mańce, Rum Helce i apaszu Staśku. Słuchał - i zapamiętywał. Na podstawie tych wspomnień powstała powieść Boso, ale w ostrogach, opublikowana w 1959 r. Kiedy w czasie wojny, za udział w ruchu oporu, trafił do obozu koncentracyjnego w Dachau, a potem Matthausen-Gusen - tymi piosenkami rozjaśniał współwięźniom ponure życie obozowe. Za 400 sztuk papierosów (a każdy papieros miał wartość bochenka chleba!) kupił instrument - skrzyżowanie banjo z mandoliną - banjolę, wykonaną z denka od krzesła, gryfu od mandoliny i psiej skóry (wymienionej potem na świńską). Akompaniował sobie na niej, nazywając ją „drewnem”. Ten instrument szczęśliwie przetrwał wszelkie zawieruchy dziejowe, aż do dzisiejszych czasów. Swoje przeżycia obozowe Grzesiuk opisał we wspomnieniach Pięć lat kacetu, wydanych w 1958 roku.

W 1945 roku wrócił do Warszawy. Ożenił się w 1946 roku, przyszły na świat dzieci - córka Ewa (1947) i syn Marek (1950). Od 1951 roku rodzina zamieszkała w domu przy ulicy Franciszkańskiej. Grzesiuk, który przed wojną pracował jako elektromechanik, z powodu odmrożenia rąk nie mógł powrócić do swojego zawodu i został dyrektorem administracyjnym warszawskich szpitali na Chocimskiej, Anielewicza i Wawelskiej. To nie przeszkadzało mu jeździć po Polsce na spotkania autorskie, na których wykonywał piosenki warszawskiej ulicy. Zawsze był w centrum zainteresowania publiczności, choć nigdy o to nie zabiegał, nie kokietował, nawet nie zerkał na widownię aby sprawdzić jaki jest odbiór jego piosenek. Barbara Borys-Damięcka - reżyser spektaklu Ballada Czerniakowska, czyli Boso, ale w ostrogach, wspomina w programie do tego przedstawienia: „Uderzył w banjo i przez 25 minut śpiewał, komentując, opowiadając anegdoty i dykteryjki. Unosil się w powietrzu, ubyło mu 25 lat, byt uskrzydlony, pełen temperamentu, wrócił na Tatrzańską”. W 1958 roku Irena Dziedzic zaprosiła go do udziału w telewizyjnym „Tele-Echu” i tak zaczęła się jego kariera, przerywana niestety nawrotami ciężkiej choroby, której nabawił się w czasie wojny. Wstrząsający opis walki z tą chorobą możemy znaleźć w książce Na marginesie życia, wydanej w 1964 roku, już po śmierci autora 21 stycznia 1963 roku.

Wszystkie zachowane i prezentowane dziś Państwu utwory zostały zarejestrowane w latach 1959 - 1962. Ten krótki czas wystarczył, aby Stanisław Grzesiuk stał się prawdziwą legendą stolicy. Przegrał wprawdzie z chorobą, ale wygrał z czasem - bezbłędnie weryfikującym wszelkie rodzaje twórczości, oddzielającym rzeczy bezwartościowe od autentycznej sztuki. Ballady warszawskich podwórek, spopularyzowane przez Grzesiuka, żyją własnym życiem, ciągle obecne, ciągle śpiewane przy ogniskach, na imprezach, często nawet bez świadomości, kim był ich autor - bard Czerniakowa.

Iwona Thierry

Okładka

Strona główna